joi, 9 ianuarie 2014

INTERVIU cu Raul Oaida, romanul de 20 de ani care a construit masina din jumatate de milion de piese Lego. Cum a reusit si ce proiecte are in gand !

INTERVIU cu Raul Oaida, romanul de 20 de ani care a construit masina din jumatate de milion de piese Lego. Cum a reusit si ce proiecte are in gand.
 
 
Presa internationala a scris mult despre masina din piese Lego construita de Raul Oaida, un tanar de 20 de ani din Deva, iar filmul cu masina a depasit doua milioane de vizualizari pe YouTube. Intr-un interviu pentru HotNews.ro el a povestit cum a construit singur masina intr-un atelier din orasul natal, cat de special este motorul si cat de greu a fost drumul masinii catre Australia. Intra in articol pentru a citi despre un tanar foarte hotarat si despre noile domenii in care vrea sa inventeze lucruri memorabile.
Rar s-a scris atat de mult despre creatia unui roman in toata presa internationala, de la BB, pana la USA Today si dela presa australiana, pana la cea chinezza. Si asta in numai trei zile, dovada interesului fiind ca filmul de pe YouTube a facut 2,5 milioane de vizualizari.
Dar cine este Raul Oaida si cum a reusit sa starneasca interesul intregii lumi din nou? Interviul de mai jos raspunde la multe intrebari.
Vlad Barza: Cand te-ai apucat de masina si de unde ai luat atat de multe piese Lego (500.000)
Raul Oaida: Acum 18 luni m-am apucat, in vara lui 2012 si am strans atat de multe piese fiindca am tinut legatura direct cu Lego Danemarca. Am schimbat e-mail-uri cu directorii de acolo si am avut acces la depozitul companiei pentru ca nu am cumparat seturi conventionale de piese pentru masinute sau avioane mici, ci am cumparat cate 5.000 de bucati din piesa X, cate 20.000 din piesa Y si tot asa, in functie de nevoi.
Vlad Barza: Si inteleg ca totul a pornit de la o postare pe Twitter…
Raul Oaida: Da, a fost finantat folosind crowdfunding-ul. A pus Steve (Steve Sammartino, (colaboratorul si mentorul lui Raul n. r.) un mesaj pe Twitter, un mesaj de genul “cine vrea sa dea o mie de dolari pe care sa nu-i mai vede niciodata”, iar 40 de oameni au dat bani.
Vlad Barza: Bun, dar Steve nu a venit totusi si cu o descriere a proiectului?
Raul Oaida: Da, avea un prospect de proiect, dar nu a dat detalii, ci a spus doar ca e ceva foarte tare si ca e din caramizi Lego, iar persoanelor care se hotarau sa dea banutii le spunea la telefon in convorbiri private despre ce e vorba. Nu am pus pe internet informatii pentru ca am vrut sa tinem secret ca nu cumva sa ne-o ia cineva inainte.
Vlad Barza: Unde a fost construita masina?
Raul Oaida: La Deva in atelierul pe care l-am construit special pentru proiect. De absolut tot m-am ocupat eu: am fost proiectant, inginer, sudor, strungar, maturator- sef si toate celelalte.
Vlad Barza: Dar nu ai avut ajutoare? Fiindca ma gandesc ca e destul de greu cu atatea componente…
Raul Oaida: Da, a fost greu mai ales ca masina are jumatate de tona si trebuia sa o mut de colo-colo si am facut cateva dispozitive ca sa pot sa-i schimb pozitia si sa o ridic.
Vlad Barza: Ai ales sa faci totul singur doar ca sa nu afle lumea de idee?
Raul Oaida: Da, si asa e mult mai simplu. Plus ca daca mai era cineva care ma ajuta era greu: daca mai era doar o persoana m-ar fi incurcat, daca erau cinci la fel ma incurcau, daca ar fi fost 10-15 persoane pe care ar fi trebuit sa le organizez, deja nu mai era ok. Dar nu se justifica sa am nici macar o persoana in ajutor pentru ca planul se schimba din mers.
Vlad Barza: Ce lucruri nu au fost din Lego pe masina, in afara de cauciucuri?
Raul Oaida: Axul spate, lagarele, rulmentii si rotile.
Vlad Barza: Nici la motor nu a fost nevoie de multe piese din Lego?
Raul Oaida: Motorul a fost tot din Lego (…) El functioneaza pe aer comprimat si are o butelie care pompeaza aer in motor la temperatura camerei. Chiar daca are turatie mare, undeva pe la 1700/minut maxim, el nu se incalzeste fiindca, desi exista frecare, aerul respectiv este stocat sub presiune, si cand eliberezi un vas sub presiune, absoarbe caldura. Practic se raceste, este singurul motor care se raceste in timp ce functioneaza.
Vlad Barza: Cum a fost cu transportul masinii in Australia. Cat a durat, cum s-a facut?
Raul Oaida: A durat o saptamana. A plecat din Deva in Budapesta cu masina, dupa aceea cu un avion cargo pana in Doha si cu altul pana in Melbourne. Va dati seama, au fost doua drumuri cu avionul, macarale, stivuitoarele… a fost scuturata destul de bine si a trebuit sa o scoatem pe bucati afara din avion si sa o reasamblam timp de doua saptamani. Masina e foarte fragila, de aceea am avut ceva probleme cu ea.
Vlad Barza: Fragila fiind nu are cum sa fie prea rapida. 25-30 km/h?
Raul Oaida: Da, am testat-o in Romania si am atins 25 km/h si am calculat ca are o treime din puterea unui smart, ceea ce e extrem de mult pentru un motor din Lego care merge pe aer. Insa la transport si motorul a fost avariat si nu am reusit sa atingem in Australia viteza maxima.
Vlad Barza: Cat de putin confortabila este masina, mai ales ca nu sunt scaune clasice?
Raul Oaida: Suficient de confortabila, insa acum accept sponsorizari pentru chirurgie plastica reparatorie a spatelui (rade) (…) Nu e confort unu, dar nici radicala nu e, nu e ca si cum ai calca pe o caramida Lego cu piciorul gol.
Vlad Barza: De ce ai ales designul hot-rod?
Raul Oaida: Hot-rod-urile sunt foarte tari si a fost cea mai buna solutie tehnica pentru noi, mai ales legat de cum punem motorul si cum facem transmisia. Aceasta a fost singura varianta care ne-a permis sa aratam cat mai mult din motor care spun eu ca este piesa de rezistenta a acestei creatii. In plus, am economisit mult timp.
Vlad Barza: Oamenii se vor intreba care e utilitatea unei masini Lego, in afara de faptul ca e un experiment frumos.
Raul Oaida: De ce nu? Unele lucruri trebuie facute doar de dragul de a le face, chiar daca nu ai utilitate. E ca si cand ai intreba ce utilitate e sa te urci pe cel mai inalt munte. Multa lume nu intelege lucrul asta.
Vlad Barza: Ce poti spune despre urmatorul proiect care ar putea aduce in prim plan o stire frumoasa?
Raul Oaida: La inceputul anul viitor facem o runda de venture capital pentru un start-up in domeniul tehnologiei. Deja am vorbit cu posibili investitori (…) Avem deja multe idei, unele sunt detaliate, dar nu pot vorbi despre ele. Noi vrem sa facem o combinatie de venture capital si crowdfunding, sa facem ceva folosind mai intai venture capital si apoi sa punem pe Kickstarter sau si site-uri de genul asta si sa strangem bani pentru el.
Vlad Barza: Dar macar ca idee, care ar fi domeniul.
Raul Oaida: Hardware, lucruri legate de gadget-uri hardware…
Vlad Barza. Mai ales ca acum tot e nebunia asta cu “wereables”, computere la purtator…
Raul Oaida: Da, pot sa spun ca are legatura cu conceptul de web of things.
Vlad Barza: Ar fi interesante cateva detalii despre tine, spre exemplu unde locuiesti
Raul Oaida: In Deva
Vlad Barza: Si esti la facultate?
Raul Oaida: Nu. Am terminat liceul, m-am apucat de acest proiect si acum l-am dus la bun sfarsit. Acum vreau sa fac un start-up la care voi fi CEO.
Vlad Barza: Dar te gandesti sa mergi pana la urma la studii la vreo universitate mare?
Raul Oaida: Nu am nicio inclinatie si nu ma atrag studiile formale. Continui educatia, dar nu si scoala.
Vlad Barza: N-ar fi mai usor sa te muti intr-o tara mai bogata unde poti obtine mai usor bani?
Raul Oaida: Acest start-up imi va permite sa fac lucrul asta si cand voi avea banii voi putea sa pun degetul pe harta si sa spun: Acolo! Sigur nu va fi Romania fiindca aici nu exista comunitate dezvoltata de start-up-uri de tehnologie. (…) Totusi, nu vreau sa intelegeti ca oamenii dau usor bani si ca e suficient sa spun ca am nevoie, iar ei sa dea imediat. A trebuit sa vorbesc, sa-i conving, nu a fost usor. Chiar si cu Steve, fiecare cent pe care mi l-a dat vreodata a fost dupa un pitch. (…) Multi au impresia ca cei de la care primesc bani mi-i doneaza, insa sunt oameni de afaceri, poate fiecare are interesul lui egoist si ii ajuta si pe ei ca reputatie ca sa spuna: “uite in ce sunt implicat”.
Vlad Barza: Si acum ce se intampla cu masina. O vindeti?
 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu